29 de maig 2012

14 hores en autobus per colls, fangals i obres

Quan el govern de la Xina va veure que les exportacions baixaven per la crisi, va engegar un pla d'infrastructures per al interior del pais. Una part es per a les carreteres al Tibet des de Sichuan. La ruta des de Chengdu, que es la capital de Sichuan fins a Lhasa te 10 colls de mes de 4000metres i dos de mes de 5000 metres. Es una ruta que es va fer als anys 50, quan l'exercit xines va ocupar el Tibet.






El tram que he pogut recorrer, al Sichuan, esta totalment en obres. En molts llocs fer obres vol dir fer una carretera nova amb tunels i ponts, i en altres transporar material i deixar de mantenir el que hi ha fins que estigui la part nova.
Avui eren poc mes de 300 km, la gran majoria sense asfaltar, amb 3 colls de mes de 4000 metres i nombroses caigudes de pedres i esvoracs.
Hem trigat 14 hores, perque en els llocs mes delicats, els camions i autobusos passaven alternativament, i a la que un queia en un fangal, calia treure'l per deixar pas als altres.
Aixo pero, no era cap problema per als molts ciclistes que fan la ruta fins a Lhasa en bicicleta. Ara es una ruta tant sols oberta per xinesos, pero ha de ser molt maca, especialment quan els nous tunels i ponts deixin sense trafic la ruta actual.


Per fer la cosa mes entretinguda, el nostres autobus treia un fum espantos, hem hagut d'obrir el motor 3 o 4 vegades, i reomplir el radiador sovint.


Un cop hem hagut de sortir espitats tots els passatgers per una falsa alarma. El meu conaixement del tibeta no m'ha permes entendre si era que el motor s'encenia, que queien pedres de la muntanya, o que el Yeti ens atacava.
Molts dels camions portaven en el vidre la foto de la novia i la del Dalai Lama.
Al llarg de la ruta passes per els campaments en que hi ha els treballadors xinesos que fan les obres. Tenen fins i tot tocinos per alimentarse, i has de procurar no atropellarne cap. Es aquesta manera autosuficient i poc sofisticada de fer les obres el que els fa tant eficaços a Africa.
En aquesta fotografia es veu al fons les muntanyes de 7000 metres que tanquen la vall, la carretera que descendeix 2000 metres, i el campament dels treballador que construeixen un dels tunels.


Viatjar d'aquesta manera et permet veure molt be el pais. Fa un dies el "China Daily" entrevistaba al director general a Xina d'un important grup hoteler. El directiu, de nom holandes, explicava que per la feina esta en les suites del hotels del grup que dirigeix, pero que el seu primer viatge a Xina va ser amb motxila i marxant amb autobusos des del Xinjiang cap el Pakistan per la "Karakorum Highway".
Per cert, l'article central d'avui del China Daily es titula "Que ha de fer la Xina si una sortida de Grecia del Euro porta a un col.lapse financer". Quan surt el tema España, em pregunten per lo malament que esta la economia. Sort que quan surt el tema Barcelona pregunten per el futbol !!



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada