28 de maig 2012

De com España va ajudar a Alemania a superar una crisi

Qui viatja en aquesta epoca?. Especialment els de 20 anys. Perque els de 30-50 anys estan treballant. Em paso el dia rodejat de vintitants que fan viatges de molts mesos.
L'ultim dia a Daocheng ens vam quedar sols en Lucas i jo. Lucas te 20 anys i es alemany. Ahir estava fatal i jo li deia que es poses un barret, es tapes els braços i fes servir crema protectora. Estavem a 4000 metres, pero amb 20 anys suposo que ja ho sabia tot i no li semblava digne d'exemple que els tibetans siguin morenos, vagin molt tapats i portin barret.



Despres de dormir tot el dia, el vaig fer parlar amb la Conxita que li va explicar que havia de fer, despres vaig trucar a la seva mare a Alemania per Skype i al parlar amb ella es va acabar de curar. A Alemania estalvien tant que en 6 setmanes no l'havia trucat. Al final va trovar un barret com el del Che que li va semblar adequat i suposo que el protegira d'una insolacio inclus a Alemania.
Entre aquets viatgers hi ha molts joves de Israel. Per el que m'han explicat, en mig dels estudis, les noies van dos anys a la mili, i els nois tres. En acabar molts fan un any de viatge. En els que ara correm per Litang hi ha 4 noies i 1 noi de Israel. La resta, un bulgaro/frances i jo.





Altres amics, han sigut el monjo del monestir budista de la secta Garupta, que porten una gorra groga i a la que pertany el Dalai Lama. Li vaig fer una foto, i es va arreglar la tunica per quedar be. Despres li vaig ensenyar i em deia que volia el iPad. El vaig convencer de que m'escrigues el seu nom en tibeta i que ja li enviaria la foto.





Aquest poble es famos perque es diu que es el mes alt del mon. Suposo que el que volen dir es que es el mes alt de la Xina. Aqui va neixer el sete Dalai Lama, que es com dir l'actual, perque el Dalai Lama sempre es el mateig perque es reencarna. La foto del actual esta en tot els llocs de culte, pero no a fora.





Vaig preguntar a un avi i al seu net a on estava la casa, i m'hi van acompanyar. Li vaig fer un altre foto al nem, per si els adivins diguessin que ell es la reencarnacio del actual catorze Dalai Lama.
A la casa del sete Lama, no hi havia monjos, pero hi havia molts tibetans grans fent les seves recitacions. Em vaig assentar una estona entre l'incens i les cantarelles, i em sembla que en vaig veure algun que levitava.



Per dies no podre anar a la ceremonia mes especial del est del Tibet. Quan una persona mort, es porta el cadaver a la sortida del sol a un lloc proper al poble. La persona autoritzada el talla a troços i fa unes pregaries. Despres venen els voltors i se'l mengen. A aixo se li diu "Enterrament del cel" i en un pais en que la fusta es escassa, te mes sentit que les cremacions.
Els familiars no hi poden anar, pero una noia xinesa tambe de viatge hi ha estat avii al mati i m'ha ensenyat les fotos i filmacio que ha fet des dels 100 m en que podia estar.
Es un ritual que de tant en tant prohibeix el govern xines, pero com tots els rituals de la mort es molt durader.
Despres recullen els ossos, i amb la part superior del crani en fan recipients d'us familiar.

1 comentari: