20 de maig 2014

Far East de Russia. Totes les cultures d'Asia.

Vladivostok és una ciutat de la Federació Russa, en la regió identificada com el Far East, Extrem Orient rus. La fruita la compro en una paradeta del carrer en que la senyora es de Kirguiztan. Un plat de carn i arrós al cantó del mar, a una família uzbeka. La majoria de turistes en la ciutat son xinesos, i comparteixo dormitori amb un coreà que ve per "bizness" i un rús d'Arjangelsk, prop de la frontera amb Noruega, i que no se que fa per aquí. La meitat dels cotxes son japonesos, importats de qualsevol manera i a molt bon preu. Es poden reconèixer, perquè com que al Japó condueixen per l'esquerra, la meitat dels cotxes de Vladivostok tenen el volant a la dreta.
Rússia és enorme, es la darrera encarnació dels imperis eurasiàtics que diverses tribus túrquiques o mongoles havien construït en la història, i als que va succeir amb la expansió russa dels segles XV a XIX. Pels origens europeus de Rússia, o per l'anomalia històrica de la Revolució, que han donat unes institucions més estables, encara que no ho sembli, potser durarà més que els seus antecessors. Rússia s'estén per 9 fusos horaris. Des de Kaliningrad fins a Kamchatka.
Això és un repte per la xarxa de trens. La solució és posar sempre els horaris a l'hora de Moscú. Això vol dir que el meu primer tren, cap a Khabarovsk, l'he d'agafar 7 hores més tard que l'hora indicada en el bitllet, però a l'hora que indica el rellotge de l'estació. 7 hores és la diferencia horaria amb Moscú.
A les estacions de tren ningú parla anglès, així que el millor és mirar en alguna Web d'agències de viatges els horaris dels trens. Escriure clarament en un paper que és el que vols. Numero de tren, origen i destí, categoria (Plankart, 3ª o bé Kupe, 2ª). Amb això escrit, i si és possible amb les paraules clau en rus apreses, cap a l'estació.
Funciona. Després de llegir bé els papers i alguna pregunta que casualment coincideix amb les paraules clau memoritzades, tinc els primers bitllets.
Vladivostok-Khabarovsk, en 3ª, compartiment de lliteres sense portes, 15 hores de nit. 30€.
Khabarovsk-Ulan Ude, en 2ª, lliteres en compartiments de 4, 55 hores i dos nits. 190€. La tirada més llarga i quasi fins a la meitat de la ruta.
Comprar a l'estació és aproximadament un 20% més barat que fer-ho per agencia. Amb aquest preus i comptant que algun trajecte el faci en 1ª, per veure totes les opcions, calculo que el cost total dels bitllets de tren serà aproximadament 600€.
La mítica estació té una pedra que indica els 9288 km fins a Moscú, i una locomotora de les fabricades per els USA segons especificacions russes per poder circular per les seves vies i clima. Van servir per enviar armament i reforços al front de la Segona Guerra mundial. Un destacat exemple de col·laboració entre els dos països.
Un diumenge de sol i platja a Vladivostok. Els dos dies següents a 10º, amb boira i una mica de pluja.
El 2012 Vlad va ser la seu de la reunió de la APEC, reunió de tots els països del Pacific, a la que van venir els presidents de quasi tot arreu, incloent USA, Xina, Indonesia... Es van construir dos grans ponts que ajunten el centre amb la illa de Russki, en que és van fer les reunions. A Russki es va construir un gran campus, en que es van fer les reunions, i després s'ha reconvertit a la Universitat del Extrem Orient de Rússia, de força prestigi ara perquè és nova.
Abans dels ponts, es podia anar a la illa en ferry en 10 minuts, però ara cal anar-hi en bus per els dos ponts en 40 minuts. M'equivoco de parada de bus, i un noi m'acompanya a la bona. Estudia enginyeria, però el que li agrada més es pintar i sobre tot tocar la guitarra. El seu preferit és Pat Meheny.
A la parada correcta, començo a parlar amb en Vladimir, un professor de Psicologia que va a la Universitat. Dona classes a les facultats d'Esport, Industria i Psicologia pròpiament. Parlem de tot. De l'escola de psicologia russa de principis del segle XX, de la seva afició a l'arqueologia al nord de Sibèria, especialment els primers assentaments o forts de cosacs que seguien el comerç de pells, de la pesca en la zona, segons ell molt disminuida i amb un únic client, la Xina. També parla dels desastres econòmics dels 90, en que es van liquidar com a ferro moltes empreses o vaixells que eren viables i que van causar una gran crisi social.
M'ha explicat que per viatjar al nord de Sibèria, la millor època és l'hivern, perquè carreteres i rius estan gelats i és pot circular per sobre del gel. Al estiu, quan es fon el gel, el fang no deixa passar per molts llocs. L'aprovisionament de les ciutats i mines del nord es fa sobre tot al estiu per avió, quan és més fàcil arribar-hi. Les mines d'or i diamants no tenen problema, perquè el que obtenen es porta per avió. El petroli i gas per tuberies tot l'any, i el ferro i carbó per barco. Em comenta que amb trenca-gels, la ruta del nord de Sibèria, per l'Oceà Artic, està oberta tot l'any.
En arribar a l'Universitat insisteix en que entri a veure-la, però com que no tinc cap autorització, organitza un numero amb la seguretat fins que després de 3 trucades, passaport i converses amb els guardies sobre el nom dels jugadors del Barça aconsegueix que pugui entrar. Hi ha estudiants de tot Rússia.
L'entorn de Vladivostok és magnífic, amb els braços de mar, turons i miradors pels que va l'autobús ple d'estudiants. En el camí de tornada, un telefèric, un submarí de principi del segle XX i un terminal al que arriben els vaixells de Korea i el Japó.
També hi ha un museu d'art modern, en que les coses més actuals son cartells polítics dels anys 20, amb la força expressiva de sempre, i fotos antigues, com la desfilada del cos internacional que va ajudar als russos blancs en la guerra civil.
Al hostel han arribat uns australians, amb un cotxe portat en vaixell i preparat per fer alguna ruta llarga fins a Paris, en tres mesos. Sorprèn la quantitat d'australians que trobes arreu. Al nord de Sibèria es va en cotxes de 6 rodes tractores.
Aquesta tarda, cap a l'estació a començar la gran ruta. Primera etapa, Khabarovsk.

1 comentari:

  1. Australians i EE. UU. per tota Àsia. Canadencs per tota Europa, com els que ens trobabem en un dels teus periplos mundials primers per Europa amb Interrail, al qual vaig tenir el gust ser company de viatge teu.

    ResponElimina